Beszélgetés, mint (női?) problémamegoldó stratégia, avagy a társas támogatás, mint szupererő



Jólesik leülni a barátnőkkel egy kávé mellé, ahol aztán röpül az idő…

Csak a nőkre jellemző ez? A férfiak nem sírnak? A férfiak nem beszélgetnek?

Ó, dehogynem! Maximum máshogy. Miért is ne lehetnének különbségek vagy hasonlóságok?

Egyik kedvenc „kultfilmemet”, a Ponyvaregényt idézve: „Ha ti összejöttök, pletykásabbak vagytok mint egy hímzőegylet.”, mondja Mia Wallace Vincent Vegának egy meglehetősen lehetetlen kérdésére válaszul. A pletyka, a beszélgetés már Quentin Tarantino szerint sem nem függő.

Tekintsünk a kérdésre inkább a szükségletek oldaláról!

Apropó, Ön mikor figyelt oda utoljára a szükségleteire!?

Személyiségfüggő, hogy kinek, mennyire van igénye a beszélgetésre, társas kapcsolatokra, de a magányt a többség nehezen viseli és stresszként éli meg. Mitől működik a beszélgetés, mint problémamegoldó stratégia? Függ a kapcsolattól, a más személyek által nyújtott támogatástól, erőforrásoktól, amit a tudomány társas támogatásnak nevez.

A társas támogatás fogalmába sok minden belefér: a családja szeretete, odafigyelése, akár gyakorlati segítsége, a barátai odaforduló és türelmes figyelme, vagy akár az, hogy amíg kórházban van, számíthat a szomszédjára, aki meglocsolja a virágait és mikor hazaérkezik meglepi egy szelet süteménnyel. A lényeg mindezekben, hogy elfogadó, odaforduló és türelmes, ugyanakkor őszinte reakciókat kapjon, gondoskodást, odafigyelést, amik által biztonságban érezheti magát.

A társas támogatás egy rendkívül fontos tényező, amelynek szerepe van a betegségek kialakulásában is, de ami az Ön számára sokkal lényegesebb a betegségek kezelésében és rehabilitációjában. Védő és erősítő szerepe van, így egy stresszes esemény, krízis esetén véd és segít elviselni a nehézségeket, elősegíti, hogy jobb megküzdési stratégiákat használjon, jobban megértse a megoldandó problémákat. Motiváltabbá teszi az aktív problémamegoldó cselekvésre, csökkenti a megküzdési törekvéseit gátló érzelmi dissztreszt. A támogatás bátoríthatja a kedvező egészségmagatartást, ami szerepet játszhat tünetei enyhülésében, javíthatja a professzionális kezelés hatékonyságát. A társas kapcsolatok segíthetnek új szelf-reprezentációk létrehozásában, azaz segítségére lehetnek a gyógyulásban oly módon, hogy máshogy tapasztalja meg saját magát, betegségéhez való viszonyát.

Protektív ereje már a stresszt kiváltó helyzet előtt is kifejti hatását. Az önértékelés, a stabilitás, a környezet feletti kontroll növelésével javítja az immunrendszer működését és növeli az egészséget támogató viselkedések (mozgás, egészséges táplálkozás, stb.) gyakoriságát.

Ennyit számít hát, hogy egy bizalmi kapcsolatban saját értékességét és szerethetőségét megtapasztalja.


lelki egészség depresszió kapcsolatok megoldás támogatás



mymoodpro

facebook

Szerző: Koday Zsuzsanna

Dátum: 2017.05.01. 13:44


mymoodpro program