Kapcsolat a jelennel


„Legelsősorban figyelemre van szükség. A hosszan tartó figyelem, az ítélkezés nélküli jelenlét szeretetteljes kedvességgé válik, magunk vagy a másik irányában. Mindannyian a figyelem hiányától szenvedünk.” (Feldmár András)

Terhelik a jövőjével kapcsolatos rossz gondolatok? Vagy éppen a múltjában él?

Nincs vele egyedül... Sajnos, ez is gyakori nehézség a depresszióban.

Ahhoz, hogy jelen legyen időben, térben, magában, figyelemre van szüksége. Csíkszentmihályi Mihály flow, azaz áramlat fogalma is ebből táplálkozik: a teljes, mindet beleadó és koncentráló figyelemből és cselekvésből, ami magával hozza az elmerülést a tevékenységben, az időtlen érzést, a belefeledkezést. Csíkszentmihályi kutatásai során megállapította, hogy ez az áramlat érzés a boldogság forrása. Depressziós állapotban az önmagával, másokkal, a világgal és a jövővel kapcsolatos negatív gondolatokkal eltelítődve, leválasztva érezheti magát a jelenről, elveszítheti a kapcsolatot önmagával és az életében való tevékeny jelenlét érzésével.

Számos technika és módszer kínálkozik a jelennel való kapcsolat, az önmagára való odafigyelés elsajátítására. Ilyenek például a relaxációs, imaginációs technikák és a meditáció.

Mindemellet a különböző sporttevékenységekben is megélheti ezt, ugyanis szervezetünkben 30-40 perc mozgás után olyan hormonális változások következnek be, amik egyensúlyt teremtenek, visszaállítják szervezetét egy optimális alapállapotra. Egyszerű megoldás lehet, ha elkezd például sétálni, mégcsak futni sem kell. Elegendő, ha naponta fél óra sétával indít, ami beindítja a fizikai testen felül a gondolatait is, kimozdítja a lakásból és figyelmét a jelenre fókuszálja.

Jelenleg nagyon népszerű módszer a mindfulness (maga a kifejezés tudatos jelenlétet jelenet), amely a nyugati és keleti kultúrák esszenciáinak keveréke, a meditáció és a kognitív terápiás módszerek szerencsés találkozásából jött létre. Elfogadó, jelen pillanatra fókuszáló figyelmi állapot létrehozásával dolgozik, ami egészségvédő hatása mellett a múlttal vagy jövővel kapcsolatos rossz gondolatokból zökkent ki, így csökkentve a depressziós tüneteket, pozitív jelenlétben megtartva a módszer gyakorlóját.

lelki egészség depresszió mindfulness tudatos jelenlét



mymoodpro

facebook

Szerző: Koday Zsuzsanna

Dátum: 2017.04.20. 16:14


mymoodpro program