Mi fán terem a hála?


Az örömtelenség és a passzivitás meghatározó és napi problémát, küzdelmet okozó tünet.

Hogyan jön ehhez a hála érzése? Ellenszerként merül fel.

Az örömtelenségből a hála, a passzivitásból a kíváncsiság felébresztése egy-egy lehetséges kiút. Első utunként, kezdjük tehát a hálával:

Ahhoz, hogy hálát érezzen, nem kell feltétlenül vallásosnak lennie. Általában a különböző vallásokban pozitív érzésként, erényként megjelenő hálával sokáig nem foglalkozott igazán a tudomány. A pozitív pszichológia irányzatának megjelenésével került előtérbe a hála érzése, az ehhez kapcsolódó nézőpontváltás hozta meg empirikus kutatását a 2000-es évek elején. A hála érzése és kifejezése szoros kapcsolatban áll más pozitív személyiségvonásokkal és jótékony hatása van a szubjektív jóllétre. Ezen felül (itt jön, hogy miért neveztem imént ellenszernek) a negatív tényezőkkel, depresszióval és stresszel szemben egyfajta védőfaktorként működik. Kutatások bizonyítják, hogy a hála érzése gyógyító hatással bír, amihez kiváló módszer a hálanapló írása. A naplóírást egyébként is javaslom, ha ezt kibővíti annyival, hogy minden nap vagy akár hetente összeírja, mik azok a dolgok, amikért hálát érez. Ki fog alakulni a tudatossága erre az érzésre, ami által javul a hangulata is. Fontos, hogy csak olyan dolgokat írjon össze, amikért valóban hálás, még akkor is, ha ezek apróságok: a kollégája megdicsérte a blúzát, gyorsan tudott ügyintézni a bankban, vagy az édesanyja érdeklődött az állapota felől.

„Ár-érték” arányban nézve apró, kevés erőfeszítést igénylő lépések ezek, amik beépítésével sokkal járulhat hozzá hangulata javulásához, visszaesésének megelőzéséhez.

lelki egészség depresszió gyógyulás pozitív érzelmek



mymoodpro

facebook

Szerző: Koday Zsuzsanna

Dátum: 2017.04.12. 19:51


mymoodpro program