Szerinted javulok?


A depressziós ember családtagjaiban, barátaiban mindig ott a kérdés: Mit tegyek? Hogyan tudnék segíteni? Az együttérzés, odafigyelés, támogatás, és a jószándék fontos szerepet játszik a gyógyulási folyamatban, de tudnunk kell, hogy soha nem helyettesítheti a pszichiátert. Először tehát a szakorvos felkeresésében kell segítséget adnunk, erről korábban már esett szó.

Elkezdődik a gyógyszeres terápia. Hogyan tovább? Nincs két egyforma gyógyulási folyamat, de általában a kritikus fázisok a következők szoktak lenni: fokozódó (állandó) önmegfigyelés, az esetleges mellékhatások megjelenése, és a remélt pozitív változások késése. A hozzátartozók megértésére és támogatására ezekben a nehézségekben is nagy szükség van.

Gyakran megtörténik, hogy a hangulatzavaros ember már ébredés után figyelni kezdi önmagát, egész nap feszülten várja a változást, érdeklődése még inkább betegségére szűkül, és ebből nem nagyon tud kilépni. Bármivel segíthetünk, ami figyelmét másra tereli, akár csak rövid időre is. Ez lehet egy beszélgetés, egyszerű közös program, amibe be tud kapcsolódni, és nem megterhelő. Néha elég csak annyi, hogy vele vagyunk, és nem hagyjuk egyedül.

Valamilyen mellékhatás megjelenése nyugtalanító lehet még akkor is, ha az orvos előzetesen beszélt róla. Ilyenkor megnyugtatásra, a kitartás erősítésére van szükség. Ha kell, újra beszéljünk a szakemberrel, mondjuk el, mit észleltünk, és bátran tegyük fel kérdéseinket.

Nem ritka, hogy a pozitív változás (éppen a szorongó várakozás miatt) lassan indul el. A beteg emberben megjelenik a gondolat, hogy talán nem jó a gyógyszer, hiszen nem hat, és ismét felerősödhet a félelem, hogy nincs segítség. Felmerülhet a késztetés, hogy abba kéne hagyni a tabletták szedését. Mit tegyenek a hozzátartozók? Mi segít? Az, ha mi nem feledkezünk meg az állapotjavulás kezdetének reális idejéről ami általában több hetet jelent és azt segítünk türelemmel kivárni. Ha a beteg számára úgy tűnik, hogy más nincs, akkor a mi bizalmunk és kitartásunk legyen az, amibe kapaszkodni tud.

lelki egészség depresszió alapismeretek támogatás



mymoodpro

facebook

Szerző: Péntek Rita

Dátum: 2017.04.06. 20:13


mymoodpro program